יום שישי, 31 במאי 2019

מארי קירי / איסבל סנצ'ס ורגארה

כְּשֶׁמָּארִי קִירִי הָיְתָה נַעֲרָה צְעִירָה בְּפּוֹלִין, הִיא לֹא הֻרְשְׁתָה לִלְמֹד בָּאוּנִיבֶרְסִיטָה, מִפְּנֵי שֶׁהָיְתָה אִשָּׁה. הַזְּכוּת לְלִמּוּדִים גְּבוֹהִים הָיְתָה שְׁמוּרָה אָז רַק לִגְבָרִים. אֲבָל הִיא לֹא וִתְּרָה וְהֶעֱדִיפָה לַעֲזֹב אֶת מוֹלַדְתָּהּ וּבִלְבַד שֶׁתּוּכַל לְהַמְשִׁיךְ וְלִלְמֹד. כְּשֶׁהִתְבַּגְּרָה, זָכוּ תַּגְלִיּוֹתֶיהָ הַמַּדָּעִיּוֹת לְכָבוֹד וְלִתְהִלָּה בָּעוֹלָם כֻּלּוֹ. מָארִי קִירִי הָיְתָה הָאִשָּׁה הָרִאשׁוֹנָה בָּעוֹלָם שֶׁזָּכְתָה בִּפְרַס נוֹבֶּל, וְגַם זָכְתָה בּוֹ פַּעֲמַיִם: בְּפִיזִיקָה וּבְכִימְיָה. שׁוּם דָּבָר בַּחַיִּים אֵינוֹ מַפְחִיד, הִיא אָמְרָה, כְּשֶׁמְּבִינִים אוֹתוֹ.

הסיפור של מארי קירי נגע לליבם של הילדים. היא כל כך רצתה ללמוד ונשים באותה התקופה לא הורשו ללכת לאוניברסיטה. היא עזבה לפריז ושם הצטיינה בלימודיה עד שהפכה לשם דבר וכולם ידעו מי היא. היא גילתה את הרדיואקטיביות ולבסוף נפטרה כנראה מהקרינה המסוכנת אותה גילתה.

היא לא ויתרה על חלומה ועשתה כל שביכולתה להגשימו. ולזה אני מאד מתחברת וזה מה שרציתי ללמד את הקטקטים שלי. לא לוותר ולעשות הכל כדי להצליח!

הם ידעו עליה כל כך הרבה וזכרו עובדות רבות:


 הלוח בכיתה



אחרי שהבנו כמה רצתה להיות מדענית, החלטנו להתנסות קצת בעצמינו. יונתן שלנו הדריך את הילדים בשלושה ניסויים שערכנו בחדר מדעים.

יונתן שפך חבילה של סוכריות מנטוס לתוך בקבוק קולה. בסוכריות חומר כימי שמעורר את
הגז שבקולה וכך נוצרת "מזרקת קולה" ששופכת את כל המשקה החוצה.

כל ילד קיבל כוס עם חומץ. שפכנו כמה טיפות של צבע מאכל ובעזרת כפית הכנסנו סודה לשתייה.
כששני החומרים נפגשים נוצרת ריאקציה שמוציאה גז ובועות ונוצר "הר געש" קטנטן בכוס.

לקחנו סוכריות סקיטלס, סידרנו אותם מסביב לצלחת והוספנו מים חמים. צבע המאכל שעל 
הציפוי נמס והחל לפעפע למרכז הצלחת, כך שנוצרה קשת צבעונית.


קבצים:
מארי קירי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה