יום שלישי, 26 במרץ 2019

למה צריך כללים?

אתמול היה היום הראשון שלי אחרי חזרה מחופשת הלידה שלי. היו לי המון תוכניות לגבי הכיתה ורציתי להתחיל איתם ממש מההתחלה. כאילו התחלנו כיתה א'.
הדבר הכי חשוב לי בכיתה זה סדר וניקיון. מבחינתי אין אפשרות ללמוד בצורה אחרת. סביבת העבודה חייבת להיות נעימה ומסודרת. התחלנו את הבוקר בניקיון פסח! במקרה גם יצא מתאים... :) ניקינו שולחנות, הזזנו רהיטים, הוצאנו את כל המחברות והספרים מהמדפים, הברקנו, ניקינו וסידרנו. משסיימנו, פתאום אמרו הילדים, ללא תיווך שלי ומבלי שהספקתי לשאול, וואו, מאד נעים פה עכשיו. עכשיו לא יגידו שכיתה ב'2 היא הכיתה הכי מלוכלכת בבית הספר!"
הרגשתי כמו אמא גאה!
משם הכנתי שיעור על כללים. למה צריך אותם בכלל... הבנתי שהכיתה שלי הלכה קצת לאיבוד כשלא הייתי והדבר השני (אחרי הניקיון), הוא לאפשר למידה בסביבה בה יש חוקים וכללים מסודרים.



התחלתי במשחק. הוצאתי תלמיד החוצה ונתתי ל10 ילדים שמות של כלי נגינה. אמרתי להם שברגע שהוא יחזור לכיתה, כולם צריכים להגיד יחד את שם הכלי אותו קיבלו. הילד נכנס, וכולם צעקו יחד. שאלתי אותו מה הם אמרו... הוא הצליח להבין 2 שמות.
הוצאתי ילד נוסף. נתתי לכל הכיתה שם של חיה. משחזר הילד, צעקו שוב כולם יחד את שם החיה. מתוך 22 ילדים, הצליח לשמוע 2 חיות! 
שאלתי אותם מה הם מצליחים להבין מהמשחק. המסקנה היתה- כל אחד צריך לדבר בתורו על מנת שיוכלו לשמוע ולהקשיב לדבריו. משם יכולתי להתחיל את שיעור הכללים שלי.
חילקתי להם את הדף וענינו יחד על הלוח, איפה יש כללים? בכביש, בקונצרט, בקולנוע, בבית...
איזה כלל אתם מכירים? אסור לחצות באדום, אסור לדבר בקונצרט, לא שמים רגליים על הכסאות בקולנוע...
למה צריך את הכלל הזה? על מנת לשמור על הסדר ולאפשר לכולם להנות מהחוויה.
משם הגענו לכיתה ובחרנו יחד את כללי הכיתה.




תליתי על הלוח 3 כללים ברורים.
כל פעם שילד דיבר ללא רשות התעלמתי ממנו וחיזקתי את הילד שהצביע ושמעתי רק את דבריו. לאט, לאט החלו להבין את העניין...
בסוף כל יום, אבחר מצטיין/ת ומשתפר/ת.
מצטיין/ת היום- מי שהצליח לשמור על כללי הכיתה במשך כל היום. המצטיין/ת מקבל מדליה ועונד אותה במשך כל יום המחרת. בסוף היום כשאני בוחרת במישהו חדש, הוא מעניק אותה למצטיין/ת החדש.
משתפר/ת - מי שהצליח לשפר ולו דבר קטן שקשור כמובן רק אליו.
היה לי יום נפלא! נהנתי איתם מאד והרגשתי מהם שממש חיכו לסדר הזה בכיתה.
מקווה שגם אתם תהנו :)

קבצים:

כללי הכיתה

כללים ללוח

תגובה 1:

  1. כל כך חשוב! כללים הם ראשית הדרך בניהול כיתה. הרעיונות שלך נפלאים כתמיד:)

    השבמחק